Säljteknik

 

Här tänkte vi på säljcoach.se ge dig några konkreta tips på hur du kan gå tillväga när du ska sälja en produkt. Tipsen liknar de råd som många säljcoacher ger, men tänk på att dessa enkla tips aldrig kan ersätta en säljcoach som går mer in på djupet, inspirerar personalen och som kan se vad säljarna gör för misstag när de försöker sälja en produkt.

4 tips som förbättrar din säljteknik

1. Sälj inte, erbjud! Se till att kunden inte upplever att du försöker få dem att köpa en produkt utan att du erbjuder en produkt. Kunden ska alltså känna att de tar del av ett riktigt bra erbjudande, inte att de tvingas att köpa något de egentligen inte vill ha.

2. Rätt fokus. Tänk på att det inte i första hand är en produkt i sig du ska sälja, utan en lösning för kunden. Om produkten är ett snabbt bredband ska du fokusera på vad det snabba bredbandet har för funktion för kunden, till exempel att kunden kan streama HD-filmer utan problem och ladda ner stora filer blixtsnabbt. Om produkten är en reklamvideo för företag ska du inte fokusera på videon i sig utan på vad den fyller för funktion. En reklamvideo gör att företaget syns, vilket ökar företagets intäkter och är således en bra investering som företaget tjänar på.

3. Anpassa din säljteknik efter kund. Alla människor är olika, det finns tillknäppta kunder, pratsamma kunder, misstänksamma kunder, skämtsamma kunder och så vidare. När du tagit kontakt med en kund bör du därför anpassa din säljteknik efter hur kunden är. Om du talar med en öppen och skämtsam kund kan du utan problem använda en lättsammare samtalston och ibland snacka med kunden som om ni vore bästa kompisar, men gå inte för långt.

4. Nöjd kund är viktigast. Det är viktigt att du ser till att kunden är nöjd när ni har kommit till ett avslut och inte känner sig lurad. Så även efter att kunden har slagit till bör du avsluta på ett sätt som gör att kunden tycker att han eller hon har gjort ett riktigt bra köp.